MIAMI HEAT - Kako smo fotografirali Dašo Podržaj za naslovnico Playboya
Postaviti lepotico pred odbijač
starega kabrioleta res ni težko. A v njej zbuditi zapeljivko, jo pripraviti na
flirtanje s kamero in vse skupaj na sočen način ujeti v čudoviti, pridušeni
večerni svetlobi z osmimi lučmi je umetnost, ki jo mora obvladati sleherni
Playboyev fotograf. V moji reportaži si lahko preberete, zakaj je to včasih
mnogo težje, kot se zdi in kaj za vraga stoji za vso to silno filozofijo dobre fotografije.
Kot vsako leto je bil Miami tudi to pomlad kraj zločina za skupino
Playboyevih fotografov, ki so so nadeli ime Shoot The Centerfold, čeprav ne predavajo le o fotografiranju
dupleric. Skupaj imajo fantje že več kot 100 let delovnih izkušenj in letos je
Jarmo (idejni vodja projekta) poleg običajne ekipe k sodelovanju povabil tudi
Josha Ryana, zaslužnega za kar precej modno obarvanih piktorialov v ameriškem
Playboyu zadnjih let, vse do prenehanja njegove pogodbe ob koncu golote marca
letos. Dodali so celo tretji dan predavanj, namenjen poslovni strategiji
sodobnih fotografov za novodobne čase.
Seveda v Miamiju nikakor ni šlo brez Slovencev - delovni ekipi
petnajstih deklet sta se tokrat pridružili lepotički Ines Juranovič in Daša Podržaj, slednja naravnost iz
rubrike Sanjsko Dekle v slovenskem in hrvaškem Playboyu. Dašin fatalni izgled,
markantna višina in obline na pravem mestu so že doma polnile modne strani in
koledarje, na Floridi pa je postala ena najbolj zaželenih modelov med šestdesetglavo
množico udeležencev polne aprilske delavnice.
Fotografi so čudna sorta ljudi - na tisoče evrov porabijo za aparate,
luči, objektive in druge prepotrebne dodatke, potem pa dobijo občutek, da so si
s tovrstno investicijo zagotovili vstopnico za svojo bogato prihodnost. Vendar
temu še zdaleč ni tako. Nujna je predvsem investicija v osebni fotografski
razvoj. Tukaj fotografi prepogosto zaprejo svoj mošnjiček in se prepustijo
toku. Zdi se jim, da bo lepo dekle pred objektivom naredilo dovolj za dobro
fotografijo. A obstaja ogromna razlika med čudovito fotografijo in fotografijo
čudovitega dekleta na njej. Šele ko znaš kombinacijo svojega subjekta in
svetlobe ujeti v vizualno smiselno celoto na estetsko zanimiv način, si na
pravi poti h dobri fotografiji. Za to pa je potrebno znanje.
A obstaja tudi druga plat zgodbe - zgolj oprema nas res ne bo pripeljala do vrhunskih rezultatov, vendar tudi
stara in prevečkrat ponovljena mantra, da oprema ni pomembna, ne drži vedno. Dobra
oprema je za profesionalnega fotografa najpomembnejše orodje, ki ga pripelje do
želenih rezultatov. Profesionalna oprema pri sami izvedbi fotografiranja
pripomore največ in eliminira morebitne nepotrebne komplikacije med samim
fotografskim procesom. Prav zaradi dejstva, da je potrebno svoji opremi
neomajno zaupati ne glede na situacijo, je Shoot The Centerfold izbral
fotoaparate Phase One, studijsko
opremo Hensel in modifikatorje Chimera.
Teoretik Baudrillard je nekoč dejal, da je nemogoče izostriti nekoga, ki je
kot človek neoster. Fotke bodo dobre le, če bo tudi portretiranec pred
objektivom dal vse od sebe. Enostavno ne moreš narediti dobrih posnetkov, če
tisti na drugi strani objektiva ne sodeluje. Zato je delavnico tudi letos
oplemenitil Gary T. Cole, ki je
dolga leta služil kot urednik fotografije ameriškega Playboya. Kot vsak
etablirani urednik tudi Gary zagovarja teorijo, da mora biti odnos med
fotografom in urednikom fotografije konstanten, brez neprijetnih presenečenj in
brez turbulenc. Fotograf mora znati plavati med morskimi psi in se uspešno
prebiti do kopnega. Urednik namreč ne more objaviti njegovih izgovorov namesto
fotografij!
Glamur
fotografija, katere del je tudi naš Playboy in o kateri interdisciplinarno uči
Shoot The Centerfold, je prav tako subjektivna reč kot fotografija mode - jasno
začrtana definicija o tem, kaj je prav in kaj ni pri obeh ne obstaja. Slika
mora preprosto delovati, ko jo pogledaš, da lahko rečeš "vau".
Povprečni konzumant take slike ne bo porabil več kot par sekund ob gledanju,
predno bo polistal dalje, zato mora podoba privabiti pozornost ob prvem ošvrku.
Ogromno zaslug za dobro fotografijo ima kakopak svetloba. Učenje obvladovanja
svetlobe je proces, ki traja vse življenje. Zelo malo ljudi lahko z gotovostjo
trdi, da jo res zna ukrotiti in obvladovati. Ključ dobre osvetlitve ni v
dodajanju luči tja, kjer jo je premalo, pač pa ustvarjanje vzdušja, ki kar
najbolj pripomore k zgodbi fotografije. Na delavnici so se slušatelji naučili,
da je dobra osvetlitev podobna dobri plastični operaciji - diskretna,
nevsiljiva in komaj opazna.
Stara šola Playboyevih fotografov je s svojim
Rembrandtovskim pristopom k osvetlitvi pustila neizbrisljiv pečat za generacije
fotografov, ki so jo pogosto - a dostikrat neuspešno - poskusili reproducirati.
V Miamiju so se udeleženci delavnice lahko na lastne oči preizkusili tudi v tem
izzivu, pod mojim mentorstvom mnogi tudi nadvse uspešno.
Dandanes so
fotografi v dirki za dobro fotografijo postavljeni pred najtežji izziv v
stoletju in pol njenega obstoja - industrija podob od njih zahteva, da imajo
neskončen spekter interdisciplinarnega znanja ter da znajo odlično kombinirati
tehnične spretnosti z ustvarjalnostjo. Vrednost estetsko zadovoljive podobe je
večja, kot je kadarkoli bila prav zaradi virtualne poplave povprečnih slik, ki
potrošnika oblegajo na vsakem koraku in polnijo njegovo življenje tako na
družbenih omrežjih, kot tudi v oglaševalskem prostoru in časopisih. Toda ne
pozabite - za dobre fotografije (dobre, ne zgolj manj povprečne!) bo vedno
prostor, ne glede na prezasičenost trga. Zato ne pozabite v vaše podobe vedno
vtkati koščka svoje duše.